HJ Pietersen

Wat is het Pierre Dukan dieet?

Het Pierre Dukan dieet is een streng dieet waarin veel eiwitten worden gegeten en nauwelijks koolhydraten. Het dieet is oorspronkelijk bedacht door een Franse dokter die Pierre Dukan heet. Hij is al meer dan 30 jaar actief binnen de dieet wereld en schreef verschillende boeken. Het Dukan dieet bestaat uit 4 fases, iedere fase heeft zijn eigen kenmerken.

 

Verschillende fases

Eerste fase

De eerste fase van het Dukan dieet is bedoelt om een goede start te maken en snel de eerste kilo’s te verliezen. Binnen deze fase een je alleen mager vlees, vis, ei en vetvrije zuivel. Daarnaast moet je zorgen dat je minimaal 1,5 liter water per dag drinkt, dat is namelijk bij ieder dieet belangrijk voor onder andere de afvoer van afvalstoffen. Deze fase duurt 1 tot maximaal 10 dagen, dit is afhankelijk van hoeveel je wilt afvallen.

Tweede fase

De tweede fase is bedoelt om je streef gewicht te bereiken. Hier werk je dus naar je uiteindelijke doel toe. Dit is dus afhankelijk van hoeveel kilo jij wilt afvallen. tijdens de tweede fase voeg je weer groenten toe aan je dieet. Je mag namelijk onbewerkt groenten eten tijdens deze fase. Wel alleen groenten die weinig zetmeel bevatten. Naast de groenten mag je ook veel eiwitrijke voedingsmiddelen eten.

Derde fase

De derde fase van het bekende Dukan dieet is de stabilisatiefase. Deze fase houdt in dat je je gewicht stabiliseert en voorkomt dat je weer aankomt en last krijgt van het bekende jojo-effect. Deze fase is volgens de arts een van de belangrijkste fases. Dit komt omdat je lichaam zich na een dieet weer wilt aanvullen. Je bent vetreserves verloren en dit wil je lichaam zo snel mogelijk weer aanvullen, zodat het klaar is voor een eventuele hongersnood. Dit is nog een belangrijk aspect van ons overlevingsmechanisme van vroeger in de oertijd. Dan zaten we namelijk vaak langere tijden zonder voedsel. Wanneer er dan weer voedsel beschikbaar was, moest je weer zo snel mogelijk vetreserves aanmaken. Zodat je meer kansen op overleving had. In de derde fase van het Dukan dieet mag je dan ook kleine porties nieuwe producten toevoegen aan je dieet. Voedingsmiddelen als fruit, kaas en koolhydraten mag je weer toevoegen in je dagelijkse dieet, maar wel met mate. Daarnaast mag je ook twee cheatdays hebben, waarin je lekkere producten als friet, pizza, chips of koekjes mag eten.

Vierde fase

De laatste fase van het Dukan dieet is ook erg belangrijk, deze fase gaat er namelijk over dat je nooit meer moet aankomen. Probeer op gewicht te blijven, dat is namelijk makkelijker dan weer opnieuw op dieet moeten. Het is belangrijk dat je gezonde gewoontes in je leven toepast. Eet daarom grotendeels van de week gezonde maaltijden met verse ingrediënten. Als je 5 dagen per week gezond eet, daarnaast 1 cheatday hebt waarin je lekkere dingen mag eten en nog 1 dag een fase 1 dag houdt, zodat je op gewicht blijft. Ben je zeker gezond bezig en zul je op gewicht blijven. Probeer in deze fase nieuwe gezonde recepten uit en kook met verse ingrediënten. Vergeet ook zeker niet om veel te variëren, het is namelijk belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenrkrijgt uit verschillende bronnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *