HJ Pietersen

Afvallen zonder voedingsstoffen te kort te komen

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel verschillende diëten, allemaal zijn ze gekenmerkt door verschillende eigenschappen en producten. Een van die populaire diëten is het Pierre Dukan dieet. Dit is een dieet wat bestaat uit verschillende fases. Iedere fase heeft zijn eigen kenmerken. Toch is het belangrijk om tijdens een dieet genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan namelijk wel eens zijn dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en dit kan, zeker op de langetermijn, voor lichamelijke problemen zorgen. Het is daarom verstandig om af en toe wat extra vitamines en mineralen te slikken. Dit kan je eenvoudig bij een online drogisterij bestellen en krijg je handig thuis afgeleverd. Kijk hier voor een meer info en handige korting op producten van de drogisterij.

 

Zorg dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt

Naast dat je genoeg vitamines en mineralen binnen moet krijgen als je een dieet volgt. Is het ook belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenrkijgt. Je wilt namelijk zoveel mogelijk vetweefsel verliezen, maar spierweefsel behouden. Hoe meer spierweefsel je hebt, moet meer energie jouw lichaam nodig heeft. Dus het is energieverbruik technisch gezien, verstandig om meer spieren op te bouwen en daarom zeker proberen te behouden als je een dieet volgt. Om spieren te behouden en eventueel op te bouwen, is het zeker belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Dit krijg je binnen door dagelijks genoeg eiwitrijke producten te eten, maar daarnaast kun je ook gebruik maken van eiwitsuppelemten in de vorm van shakes, repen of andere eiwitrijke producten. Het gebruik van die eiwitrijke producten kan erg handig zijn. Je kunt namelijk op een snelle en eenvoudige manier dagelijks extra eiwitten binnenkrijgen.

 

Belangrijkste factor van afvallen is gezonde voeding

Toch is het belangrijkste aspect van afvallen gezonde voeding. Sporten is een hele handige tool om extra calorieën te verbruiken, maar dagelijks gezonde voeding eten is toch wel dé oplossing voor overgewicht. Vaak denken mensen gezond bezig te zijn, maar in werkelijkheid hebben ze vaak helemaal geen gezond eet patroon. Mensen eten tegenwoordig namelijk vaak te veel vet, snelle koolhydraten, te veel zout en te weinig groente, fruit en andere gezonde voedingsmiddelen. Mensen zijn namelijk steeds luier aan het worden. Ze hebben na hun werk geen zin meer om in de keuken te staan en kiezen hierdoor steeds vaker voor een snelle, maar ongezonde hap. Hierdoor krijg je uiteindelijk te weinig voedingsstoffen binnen.

 

Een gezond eetpatroon behouden

Wanneer je blijvend gewicht wilt verliezen is het belangrijk om een groot deel van de week een gezond eepatroon aan te houden. Hierdoor krijg je extra ruimte om af en toe ook heerlijk te genieten. Probeer daarom om 6 dagen per week gezond en lekker te eten en één dag in de week mag je eten wat je wilt. Hierdoor krijg je een goede balans in je eetpatroon. Je krijgt namelijk genoeg voedingsstoffen binnen als je 6 dagen gezond eet en wanneer je die ene dag van de week mag kiezen wat je wilt eten, kun je ook heerlijk genieten zonder een schuldgevoel. Hierdoor geniet je alleen maar meer van al het lekkere en ‘ongezonde’ voedsel. Zorg dat je er een gewoonte van maakt en je zult zien dat je op gewicht blijft. Ook het innemen van extra supplementen kan een goede gewoonte zijn. Per leeftijden zijn er namelijk verschillende adviezen over het innemen van supplementen. Kijk dus vooral goed wat er bij jou past.

HJ Pietersen

Wat is het Pierre Dukan dieet?

Het Pierre Dukan dieet is een streng dieet waarin veel eiwitten worden gegeten en nauwelijks koolhydraten. Het dieet is oorspronkelijk bedacht door een Franse dokter die Pierre Dukan heet. Hij is al meer dan 30 jaar actief binnen de dieet wereld en schreef verschillende boeken. Het Dukan dieet bestaat uit 4 fases, iedere fase heeft zijn eigen kenmerken.

 

Verschillende fases

Eerste fase

De eerste fase van het Dukan dieet is bedoelt om een goede start te maken en snel de eerste kilo’s te verliezen. Binnen deze fase een je alleen mager vlees, vis, ei en vetvrije zuivel. Daarnaast moet je zorgen dat je minimaal 1,5 liter water per dag drinkt, dat is namelijk bij ieder dieet belangrijk voor onder andere de afvoer van afvalstoffen. Deze fase duurt 1 tot maximaal 10 dagen, dit is afhankelijk van hoeveel je wilt afvallen.

Tweede fase

De tweede fase is bedoelt om je streef gewicht te bereiken. Hier werk je dus naar je uiteindelijke doel toe. Dit is dus afhankelijk van hoeveel kilo jij wilt afvallen. tijdens de tweede fase voeg je weer groenten toe aan je dieet. Je mag namelijk onbewerkt groenten eten tijdens deze fase. Wel alleen groenten die weinig zetmeel bevatten. Naast de groenten mag je ook veel eiwitrijke voedingsmiddelen eten.

Derde fase

De derde fase van het bekende Dukan dieet is de stabilisatiefase. Deze fase houdt in dat je je gewicht stabiliseert en voorkomt dat je weer aankomt en last krijgt van het bekende jojo-effect. Deze fase is volgens de arts een van de belangrijkste fases. Dit komt omdat je lichaam zich na een dieet weer wilt aanvullen. Je bent vetreserves verloren en dit wil je lichaam zo snel mogelijk weer aanvullen, zodat het klaar is voor een eventuele hongersnood. Dit is nog een belangrijk aspect van ons overlevingsmechanisme van vroeger in de oertijd. Dan zaten we namelijk vaak langere tijden zonder voedsel. Wanneer er dan weer voedsel beschikbaar was, moest je weer zo snel mogelijk vetreserves aanmaken. Zodat je meer kansen op overleving had. In de derde fase van het Dukan dieet mag je dan ook kleine porties nieuwe producten toevoegen aan je dieet. Voedingsmiddelen als fruit, kaas en koolhydraten mag je weer toevoegen in je dagelijkse dieet, maar wel met mate. Daarnaast mag je ook twee cheatdays hebben, waarin je lekkere producten als friet, pizza, chips of koekjes mag eten.

Vierde fase

De laatste fase van het Dukan dieet is ook erg belangrijk, deze fase gaat er namelijk over dat je nooit meer moet aankomen. Probeer op gewicht te blijven, dat is namelijk makkelijker dan weer opnieuw op dieet moeten. Het is belangrijk dat je gezonde gewoontes in je leven toepast. Eet daarom grotendeels van de week gezonde maaltijden met verse ingrediënten. Als je 5 dagen per week gezond eet, daarnaast 1 cheatday hebt waarin je lekkere dingen mag eten en nog 1 dag een fase 1 dag houdt, zodat je op gewicht blijft. Ben je zeker gezond bezig en zul je op gewicht blijven. Probeer in deze fase nieuwe gezonde recepten uit en kook met verse ingrediënten. Vergeet ook zeker niet om veel te variëren, het is namelijk belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenrkrijgt uit verschillende bronnen.