HJ Pietersen

Dukan dieet is een hit onder de BN’ers!

Jennifer Lopez aan het Dukan dieet

Jennifer Lopez volgt het Dukan dieet

Wij zijn natuurlijk al langer bekend met het dieet van de Franse Dokter Pierre Dukan. Maar sinds kort zijn ook al celebs met dit dieet bezig, niemand minder dan Jennifer Lopez is met het Dukan dieet gestart.

Aan de Engelse krant The Daily Mirror vertelt de 40-jarige actrice over haar dieetgeheim. “Ik heb veel gesport om van de laatste vijf kilo af te komen. Ik moest mijn eetgewoonten veranderen nadat ik de tweeling kreeg. Ik eet veel minder dan voorheen. Maar ik ben dol op brood en met de meeste diëten is brood niet toegestaan. Lopez beviel twee jaar geleden van haar tweeling Max en Emme.

La Lopez vertelt dat ze het dieet volgt van Dr. Dukan. Een Frans dieet waarbij je geen koolhydraten mag eten. Niet alleen Lopez is fan van het dieet, maar ook Gisele Bundchen en Gossip Girl actrice Jessica Szohr zweren bij het Dr. Dunkan dieet.

Szohr over het populaire dieet: “Ik eet veel dierlijke en groente proteinen in de vorm van vlees en soja en ik heb nooit een hongerig gevoel. Als ik me even niet aan het dieet houd, maak ik het goed door de volgende dag te sporten of een kleinere portie te eten.”

Bewaren

HJ Pietersen

Artikel Belgisch Nieuwsblad: Nadelen aan het Dukan dieet?

Er wordt veel geschreven over het Dukan dieet en de “dukanden” (de mensen die het dieet volgen). Dit artikel kwamen we tegen in het Belgisch Nieuwsblad.

Nadelen Dukan dieet

Het gaat over de mogelijke nadelen van het Dukan dieet, zie hier wat dietist Els Jacquemijn hier over te zeggen heeft:

“Je verliest inderdaad snel gewicht”, bevestigt diëtiste Els Jacquemijn, die voor het overige geen goed woord over heeft voor het dieet. “Gezonde voeding bestaat uit tien procent eiwitten. Bij Dukan ligt dat aantal drie keer zo hoog, zodat je snel vet verbrandt en minder honger hebt. Maar veel eiwitten betekenen ook een zware belasting voor het lichaam. De nieren kunnen die hoeveelheid eiwitten niet verwerken.”

Stoelgang

Ook wordt er gesproken over de stoelgang in combinatie met het Dukan dieet, diëtiste Tanja Callewaert vertelt:

“Daarin schuilt het gevaar. Bij een obesitaspatiënt kan het Dukandieet leiden tot een nierblokkade of -crisis. In het allerergste geval moet hij een dialyse ondergaan en dan kan alleen een transplantatie hem redden.”

Dukan laat voorts weinig aardappelen toe en weinig graanproducten, zoals bruin brood en volkoren pasta. Gevolg: een tekort aan vezels en mineralen, wat dan weer leidt tot onregelmatige stoelgang’, waarschuwt Callewaert.

Positief

Toch zijn er ook positieve aspecten over het Dukan dieet te lezen, zo zegt men:

“Als er al iets positiefs aan het dieet is, is dat hij de nadruk op beweging legt.”

Wat is jou ervaring met het Dukan dieet?

Lees het artikel zelf en laat me hieronder weten wat jij van het Dukan dieet vindt.

HJ Pietersen

Hoeveel gewicht kan je verliezen met een goed dieetschema?

Nu de zomer eraan komt is een ieder extra gemotiveerd om af te slanken. Vele mensen vragen zich daarbij af hoeveel gewicht ze kunnen verwachten te verliezen. De verleiding is groot om een crashdieet op na te houden om zo snel als mogelijk die extra pondjes eraf te krijgen. Die eerste kilo’s zullen er met gemak vanaf vliegen, echter daarna wordt het wat moeizamer. Dit omdat je aan het begin van je dieet voornamelijk vocht verliest in plaats van vet. Dit geeft dus een vertekend beeld van hoeveel gewicht je binnen een bepaalde periode kunt kwijtraken. Maar hoeveel gewicht kun je verliezen met een goed en gezond dieet schema?

 

Calorieen en gewichtsverlies

Om 1 kilo aan vet te verliezen moet je tussen de 7000 en 8000 calorieën verbruiken. Een klein rekensommetje wijst dan uit dat je tussen de 70.000 en 80.000 calorieën moet verbruiken om 10 kilo aan vet te verliezen. Hou dit in gedachten bij het vaststellen van je doelgewicht. Dit rekensommetje helpt je bepalen hoeveel tijd het je zal kosten om die 10 kilo eraf te krijgen.

 

Een volwassen persoon heeft dagelijks ongeveer 2000 calorieën nodig. Om af te slanken heb je dan drie opties:

  1. Minder calorieën eten,
  2. Meer calorieën verbranden,
  3. Een combinatie van het bovenstaande.

 

Minder calorieën eten

Kies je ervoor om minder calorieën te eten, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met wat je lichaam minimaal nodig heeft aan energie. Een dieet waarbij je te weinig calorieën naar binnen werkt kan lastige gevolgen hebben voor je gezondheid op lang termijn. De resultaten zullen sneller zichtbaar zijn, maar die zullen helaas niet blijvend zijn. Zodra je weer normaal gaat eten, zullen de kilo’s weer eraan vliegen.

 

Meer calorieën verbranden

Bewegen is belangrijk voor de gezondheid. Het houdt je fit, scherp en geeft je een mooi figuur. Hoe actiever je bent, dus hoe meer en hoe intensiever je beweegt, des te meer calorieën het lichaam zal verbruiken. Ook leuk om te weten is dat je met beweging je spieren ontwikkelt en met meer spiermassa zal je ook meer kcal verbranden. Ook tijdens rustmomenten blijf je vet verbranden.

 

Een combinatie van het bovenstaande

Alhoewel je dieet 1 van de belangrijkste dingen is om aan te pakken, zul je er niet onderuit komen om ook wat beweging in te plannen in je afslankproces. Met een goede combinatie aan dieet en fitness kom je sneller op je doelgewicht. Ook kun je zo meer gewicht verliezen dan met slechts een strak dieet.

De stofwisseling en gewichtsverlies

Wat je ook niet mag vergeten is de belangrijke rol die de stofwisseling hierin speelt. Hoeveel kilo je uiteindelijk afvalt is afhankelijk hiervan, en dit verschilt van persoon tot persoon. Er zijn personen met een vrij hoge verbranding en dan weer personen met heel lage. Daarnaast speelt je geslacht, gezondheid, leeftijd, leefstijl en fitnessniveau een rol in hoe je stofwisseling in elkaar zit.

Hoe ouder je wordt, hoe trager je stofwisseling zal werken. Als je jong bent kun je gerust eten wat je wilt zonder een grammetje aan te komen. Dit verandert met de leeftijd. Naarmate je ouder wordt zal je minder snel afvallen. Na je 25ste jaar begint de stofwisseling steeds trager te verlopen. Bij vrouwen vertraagt de stofwisseling aanzienlijk wanneer zij in de overgang zitten.

Voeding en gewichtsverlies

Het type dieet speelt natuurlijk een belangrijke rol hier. Er zijn verschillende dieetschema’s om van te kiezen, en soms duurt het even voor je eentje vindt dat goede resultaten geeft. Het verminderen van de consumptie van koolhydraten is een populaire dieetmethode. De meeste van ons eten veel koolhydraten elke dag. We eten dagelijks brood, aardappelen, pasta en dergelijke. Deze items geven je lichaam veel energie. Wat niet verbruikt wordt, wordt opgeslagen als vet. Daarom zegt men vaker dat koolhydraten dikmakers zijn.

Conclusie

Hoeveel gewicht je uiteindelijk kunt verliezen op een dieet is dus afhankelijk van vele factoren zoals leeftijd, fitnessniveau, geslacht, stofwisseling en dergelijke. Ieders lichaam is weer anders, dus zullen de resultaten best wat verschillen. Om te bepalen wat gezond is voor je lichaam kun je het beste de huisarts raadplegen. Stel op basis van dat advies een dieetschema in elkaar. Dit is de gezondste methode om een slanker figuur te krijgen.