HJ Pietersen

Nieuwe inzichten in het Pierre Dukan dieet

Zoals je misschien weet is afvallen met een eiwitdieetPierre Dukan eiwitdieet met nieuwe inzichten weer helemaal terug. De laatste jaren zijn er vreselijk veel mensen op zoek gegaan naar een eiwitdieet. Hoewel het aanbod ook gegroeid is, wordt het Pierre Dukan dieet nog altijd gezien als een van de koplopers en autoriteiten op het gebied.

Dat is niet voor niks.

Om met de tijd mee te gaan heeft het Pierre Dukan dieet ook nieuwe inzichten gekregen en wordt afvallen met eiwitten nog completer.

In dit artikel word je daarover uitgebreid geïnformeerd.

 

Nieuwe inzichten van het eiwitdieet

Het eiwitdieet is al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw bekend. Dokter Dukan bracht het in de jaren tachtig van de vorige eeuw in Frankrijk naar buiten en sindsdien is het wereldwijd bekend.

Inzichten van die tijd waren kort en bondig:

  • Je valt af als je meer eiwitten eet;
  • Door eiwitten te eten verdwijnt je vetmassa;
  • Door het eten van eiwitten krijg je meer spieren;
  • Eiwitten worden niet snel afgebroken en zorgen er dus voor dat je langer een verzadigd gevoel krijgt.

Die inzichten waren destijds meer dan voldoende om mensen te overtuigen af te gaan vallen. Maar in de afgelopen jaren zijn er tal van onderzoeken gedaan naar de werking van eiwitdiëten en het lichaam.

Zo zijn er nieuwe inzichten ontstaan. Hieronder bespreken we de belangrijkste.

 

Het eiwitdieet is effectiever als je koolhydraten weert

De voedingsinname van mensen is gebaseerd op koolhydraten, vetten en eiwitten. Door eiwitten te vermeerderen ben je al goed bezig. Je komt aan in spiermassa en verliest vet.

Maar door te minderen met koolhydraten wordt het effect van die eiwitten nog eens versterkt. Het gaat nog sneller als je koolhydraten verruilt voor eiwitten.

Niet gek dus dat het koolhydraatarme dieet en het eiwitdieet steeds meer naar elkaar zijn toegegroeid!

 

Spiermassa verbrandt nog meer vet

Eiwitten zorgen ervoor dat spieren kunnen groeien, maar de laatste jaren wordt ook steeds meer doelgericht gebruik gemaakt van de werking van spiermassa. Spieren verbranden namelijk heel veel energie en helpen dus om vanzelf af te vallen.

Voornamelijk onder sporters is het Dukan dieet geliefd aan het worden. Het doel van het Dukan dieet is bij deze mensen niet zozeer om af te vallen, maar om droog te trainen (vet verbranden en spiermassa kweken).

Hoe meer spiermassa een lichaam heeft, hoe meer energie er benodigd is. Je kunt dus met een forse spiermassa veel meer eten dan wanneer je weinig spieren hebt.

 

Noten en zaden

De werking van noten en zaden op het lichaam is de laatste tijd vaak beschreven en onderzocht. In onbewerkte noten en zaden zitten heel veel eiwitten. Die kun je dus makkelijk aan een maaltijd toevoegen.

Noten en zaden bieden ook uitkomst voor vegetariërs die af willen vallen. Zij lopen er vaak tegenaan dat er maar weinig gerechten en recepten voor hen te vinden zijn. Eiwitten werden voorheen toch voornamelijk uit vlees, vis en gevogelte gehaald.

Nu niet meer. Noten en zaden zijn een perfecte basis voor de heerlijkste gerechten en kunnen ook de basis zijn voor vleesvervangers.

 

Nieuwe recepten

De kookboeken van Pierre Dukan zijn erg geliefd. De laatste jaren zijn deze aangevuld met tal van nieuwe recepten. Belangrijk daarbij is dat er gekeken werd naar de volgende factoren:

  • De verhouding van eiwitten ten opzichte van koolhydraten;
  • Voldoende variatie;
  • Vervangers voor brood;
  • Vervangers voor past en rijst;
  • Voldoende mogelijkheden voor vegetarische maaltijden;

De recepten zijn een stuk meer gevarieerd, omdat er nieuwe inzichten zijn over voeding. Dat betekent dat recepten nog lekkerder zijn en voor nog meer voldoening kunnen zorgen.

 

Beweging

Het Dukan dieet is vooral gericht op een verandering van voeding, maar Dukan wil niet voorbijgaan aan het effect van bewegen. Beweging is nu eenmaal erg goed voor je en zeker in combinatie met eiwitten kun je heel veel spiermassa aanmaken.

Het is dus goed om naast een verantwoord voedingspatroon te zorgen voor voldoende beweging. Op die manier kom je nog meer tegemoet aan het afvallen en zal het effect daarvan nog sneller en beter te zien zijn.

 

Afvallen met Dukan anno 2017

We gaan bijna het jaar 2017 in en het Dukan dieet is meer aanwezig dan ooit. Wereldwijd worden de recepten van het eiwitdieet van Dukan gebruikt om af te vallen. In 2017 wordt verwacht dat nog eens heel veel mensen zich overgeven aan het eiwitdieet en op die manier de strijd tegen de kilo’s gaan winnen.

HJ Pietersen

Dieet & Afvallen met de beste en snelste methodes

Je wilt succesvol afvallen maar weet door het grote aanbod en de vele soorten diëten niet waar je moet beginnen? Dit is een erg herkenbaar probleem. Je kunt je voorstellen dat er wereldwijd erg veel geld wordt verdiend in deze afvallen markt. Overgewicht is tenslotte ene probleem waar veel mensen mee rond lopen. Hier spelen veel afslankbedrijven graag op in door allerlei oplossingen te bieden. Helaas zijn veel van deze oplossingen en methodes om af te vallen niets meer dan een grote leugen. Veel werken wel weer maar zijn juist ongezond voor je en kun je je lichaam beschadigen. Uiteindelijk blijven er erg weinig bedrijven over die afvallen en gezondheid serieus nemen.

Wat zijn dan wel goede afslank methodes?

Omdat er veel nep artikelen zijn en oplossingen voor afvallen die niet werken. Wantrouwen veel mensen elke afvallen vomr meteen als het niet logisch verklaarbaar is. Dit is zeer begrijpelijk. Er is geen markt ter wereld waarin zoveel oplichters actief zijn als in de afvallen en dieet markt. Maar dat betekend niet dat er geen enkel bedrijf te vertrouwen is. In tegendeel er zijn zeer goede methodes en diëten die echt werken en waarbij de bedrijven erachter oprecht met gezondheid en afvallen bezig zijn. Twee voorbeelden van zulke bedrijven zijn Weight Watchers en Vitadis.

Beide bedrijven leggen de focus op gezondheid en bieden ze meer dan alleen een snelle oplossing. Ze bieden een gezonde levensstijl. Ja je kan snel afvallen met zowel Vitadis en WeightWatchers, maar ze laten je daarna niet aan je lot over. Het doel is om jou te leren omgaan met je lichaam in deze tijd en in de toekomst. Je wilt tenslotte afvallen en ook slank blijven nadat je eenmaal je streefgewicht hebt gehaald.

Weight Watchers

Het bekende Weight Watchers is een bedrijf dat wereldwijd opereert ze zitten zo,n beetje in elk westers land. En hebben echt al miljoenen mensen geholpen met het volgens van een nieuwe levensstijl. Bij Weight Watchers gebruiken ze een puntentelsysteem. Hiermee kun je aan de hand van punten snel en eenvoudig uitrekenen hoeveel calorieën je binnen krijgt. Maar dat is niet alles. Weight Watchers is inmiddels uitgegroeid tot een compleet afvallen platform. Waarbij je samen met een coach, naar je leefstijl gaat kijken, je voeding. En door middel van de Weight Watchers recepten, tips en advies je op een leuke en gezonde manier je gaat leven.

Vitadis

Hoewel Weight Watchers een internationaal opererend bedrijf is, is Vitadis dat niet. Maar in Nederland zeker niet minder bekend en minder goed. Want ook Vitadis is een bedrijf waarbij de gezondheid op lange termijn voorop staat. Door middel van hun slanker leven plan ga je een traject in waarbij je samen met een online coach een perfect en gezond eetpatroon gaan samenstellen. Natuurlijk wil je afvallen en ligt hier ook de focus in het begin. Maar Vitadis wil jou meteen leren hoe je permanent gezond kunt eten zodat je voor altijd een gezond en slank lichaam hebt.

Miljoenen gingen je voor

Beide bedrijven hebben bewezen dat hun platform werkt. Vele Nederlanders gingen je met erg veel afvallen succes voor. Deze platformen spelen ook goed in op de huidige maatschappij. Omdat ze gebruik maken van een online platform waar je in contact kunt komen met een coach. Andere mensen die willen afvallen en je via je online account toegang hebt tot een groot scala aan online tool en tips. Wordt afvallen niet alleen leuk, maar ook makkelijk gemaakt.

Vitameals

Zo heeft Vitadis sinds kort ook het Vitameals plan. Hiermee spelen ze in op de vraag naar makkelijk en toch gezond koken zonder dat je daar veel tijd een kwijt bent. Hetzelfde concept als de maaltijdbox. Maar dan met doel om slank te eten en af te vallen. Meer informatie over Vitameals kun je hier op de website van maaltijdbox vergelijken vinden.

Afvallen is makkelijker dan je denkt

Het probleem met afvallen is dat er veel moeilijker over wordt gedaan dan dat het is. Door de jaren heen zijn we allerlei dingen gaan verzinnen die niet werken. Maar waar toch veel mensen in geloven. Net zo als met het geloof. Dit krijg je er helaas bij veel mensen niet meer uit en nemen ze keuzes op wat ze hierover denken te weten. In feit zijn er geen tovermiddelen of spreuken waarmee je ineens kunt afvallen. Afvallen doe je door je eetpatroon aan te passen. Gezonder eten ook, en slank blijven en een gezond leven leiden is een combinatie van goede voeding middels een gezond eetpatroon en voldoende beweging.

Meer dan dat is het niet. Natuurlijk kun je met de verschillende crash diëten snel afvallen om weer strak in je vel te zitten. Echter is dit altijd van korte duur. Zo,n Crashdieet leert je namelijk niks over voeding en hoe je slank blijft. Sterker nog een Crashdieet kan erg schadelijk voor je lichaam zijn wanneer je dit te lang volgt. En te lang kan al snel bij 3, 4 of 5 weken zijn.

Ons advies zal dan ook altijd zijn: Let op je voeding, verdiep je in voeding waarden, bouwstoffen en de calorieën die bepaalde producten bevatten. Dit in combinatie met sport, maak hier je lifestyle van en je bent goed bezig. Het idee dat je een lichaam dat in enkele jaren in gewicht is toegenomen in enkele weken kunt laten afvallen is natuurlijk alleen maar een droom die niet bestaat. Wanneer je iets wilt zul je er hard voor moeten werken.

 

HJ Pietersen

Eiwitten, wat en hoe

Eiwitten vormen een onmisbaar onderdeel van ons hele lichaam, ze zijn de bouwstenen van alle cellen in ons lijf. Eiwitten bestaan uit aminozuren, de meeste aminozuren maakt het lichaam zelf aan, maar een aantal moet je via voeding binnenkrijgen.
Verschillende soorten eiwitten hebben verschillende soorten functies. Sommige zijn voor spieropbouw en herstel, anderen spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering en weer anderen zijn belangrijk voor transport van stoffen in het bloed en in de cellen.
Het is dus heel belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen door voeding. Een eiwitrijk dieet kan gebruikt worden als spierondersteuning bij sporters of mensen die verzwakt zijn na ziekte bijvoorbeeld. Maar een eiwitrijk dieet kan ook helpen bij afvallen.

Eiwitdieet

Er zijn verschillende doelen waarvoor en manieren waarop een eiwitdieet gebruikt kan worden. Voor sporters of mensen die op krachten moeten komen, bestaan er eiwitshakes. Deze zijn specifiek voor het opbouwen en herstellen van spieren. Deze shakes worden gebruikt naast de normale voeding.
Daarnaast bestaan er eiwitdiëten die speciaal zijn gemaakt om af te vallen. Bij deze diëten is het niet de bedoeling dat je normaal eet. Deze diëten, bijvoorbeeld van Be Slank, bestaan uit shakes, repen, soep, pannenkoeken, muesli en nog veel meer. Het verschil is dat deze producten niet of nauwelijks koolhydraten bevatten en zo veel mogelijk eiwitten. Meer informatie over het eiwitdieet vind je hier: https://be-slank.nl/3-fasen-eiwitdieet/.

Afvallen met shakes

De diëten die op de markt zijn om af te vallen, hebben vaak als basis shakes.  Dat betekent dat je twee keer per dag een maaltijd vervangt met een shake en de avondmaaltijd vervangt met een eiwitrijke variant van soep of pasta. De meeste goede aanbieders, zoals Be Slank, hebben een uitgebreid assortiment. De shakes zijn in allerlei smaken te krijgen en vaak met verschillende producten aan te maken, waardoor er veel afwisseling is en het dieet beter vol te houden.

Maaltijden vervangen met shakes lijkt zwaar en ingewikkeld, maar is het niet. Alle begin is moeilijk, maar al na een paar dagen heb je bijna geen hongergevoel meer. Bovendien zijn er de caloriearme eiwitrijke tussendoortjes die de moeilijke momenten goed kunnen overbruggen.
Afvallen met een eiwitdieet zoals van Be Slank is prima te doen voor een bepaalde tijd. Het effect is hoog, je valt snel af in een korte tijd. Daarom is het aan te raden om een dergelijk dieet niet langer dan een week of zes achter elkaar te doen, dan een week ‘normaal’ te eten en daarna eventueel weer verder te gaan met het dieet. De stopweek betekent dan natuurlijk niet dat je alles moet gaan eten, maar vooral koolhydraatarm en eiwitrijk. Geen aardappels, maar wel veel groenten en mager vlees bijvoorbeeld.

HJ Pietersen

In vier fasen afvallen, dat doe je zo!

Four is the magic number. Tenminste, als het om diëten en afvallen gaat. Bijna alle diëten hebben tegenwoordig vier fasen die je moet doorlopen om je leven voor altijd te veranderen. Het gaat bij deze diëten namelijk niet alleen om afvallen, maar om het veranderen van je levensstijl om voor de rest van je leven gezond te blijven. Het klinkt bijna magisch. Steeds meer diëten lijken dit vier fasen dieet over te nemen, dit kan natuurlijk geen toeval zijn. Zal dit dan echt het wondermiddel zijn waar iedereen al zo lang naar op zoek is? En wat maakt deze vier fasen dan zo speciaal? We hebben het allemaal voor je uitgezocht, lees daarom snel verder!

 

Fase 1: Nieuw Eetpatroon

Je zult het bijna niet verwachten, maar om succesvol een nieuw dieet te starten en af te kunnen vallen, moet je beginnen met een nieuw eetpatroon. Wie had gedacht dat eten zo belangrijk is om af te vallen? We maken natuurlijk maar een grapje. Je ziet het echter toch bij alle vier fasen diëten terugkomen. Het is de fase waarin je meteen in het diepe gegooid wordt en al je ongezonde eetgewoontes de deur uit moet gooien.

 

Fase 2: Afvallen

Het lijkt misschien raar dat afvallen een aparte fase is. Dat hoort toch eigenlijk het einddoel te zijn van een dieet? Helaas werkt het bij afvallen niet zo. Je kunt altijd gewicht verliezen na een kort en intensief dieet, maar als er daarna geen permanente aanpassingen worden gemaakt in je eetgewoontes, dan zal je het gewicht er direct weer aan eten. Dit is waarom afvallen een aparte fase is voor het dieet. Je zult in deze periode naar je streefgewicht toewerken om uiteindelijk naar de volgende fase te gaan.

 

Fase 3: Stabiliteit

Je hebt hard gewerkt om je aan het dieet te houden en hebt eindelijk je streefgewicht gehaald. Dit is het moment waarop je het bekende jojo-effect moet leren tegenhouden. Dit kan alleen door stabiliteit te zoeken in je nieuwe eetpatroon. Je zult de nieuwe eetgewoontes die je geleerd hebt tijdens het diëten moeten combineren met de eetgewoontes die je al had. Het is een zoektocht naar een gezonde middenweg. Een dieet zonder een stabiliteitsfase zal niet succesvol zijn.

 

Fase 4: Verandering van je levensstijl

De laatste fase is misschien wel het belangrijkste. Deze fase is gericht op de lange termijn. Je hebt het gewicht verloren en stabiliteit gevonden om je nieuwe gewicht te behouden. Hierna moet je ervoor kiezen deze nieuwe levensstijl voor de rest van je leven vol te houden. Je kunt altijd afvallen door alleen je eetpatroon aan te passen en hier zijn genoeg diëten voor te vinden, maar als je echt een succesvol dieet wilt volgen en ook op gewicht wilt blijven, zijn deze vier fasen noodzakelijk.

 

Probeer nu ons vier fasen dieet!

De vier fasen die gebruikt worden om deze magische diëten te verkopen, zijn eigenlijk geheel onzinnig. Als je succesvol wilt afvallen en ook gezond wilt blijven, dan zijn dit de stappen die ieder dieet zou moeten doorlopen. Laat deze stappen daarom niet een verkooppraatje zijn, in plaats daarvan moet je van elk dieet eisen dat deze vier fasen doorlopen worden. Het hoort namelijk geen extraatje te zijn, maar juist de norm.

HJ Pietersen

Afvallen zonder voedingsstoffen te kort te komen

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel verschillende diëten, allemaal zijn ze gekenmerkt door verschillende eigenschappen en producten. Een van die populaire diëten is het Pierre Dukan dieet. Dit is een dieet wat bestaat uit verschillende fases. Iedere fase heeft zijn eigen kenmerken. Toch is het belangrijk om tijdens een dieet genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Het kan namelijk wel eens zijn dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en dit kan, zeker op de langetermijn, voor lichamelijke problemen zorgen. Het is daarom verstandig om af en toe wat extra vitamines en mineralen te slikken. Dit kan je eenvoudig bij een online drogisterij bestellen en krijg je handig thuis afgeleverd. Kijk hier voor een meer info en handige korting op producten van de drogisterij.

 

Zorg dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt

Naast dat je genoeg vitamines en mineralen binnen moet krijgen als je een dieet volgt. Is het ook belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenrkijgt. Je wilt namelijk zoveel mogelijk vetweefsel verliezen, maar spierweefsel behouden. Hoe meer spierweefsel je hebt, moet meer energie jouw lichaam nodig heeft. Dus het is energieverbruik technisch gezien, verstandig om meer spieren op te bouwen en daarom zeker proberen te behouden als je een dieet volgt. Om spieren te behouden en eventueel op te bouwen, is het zeker belangrijk dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Dit krijg je binnen door dagelijks genoeg eiwitrijke producten te eten, maar daarnaast kun je ook gebruik maken van eiwitsuppelemten in de vorm van shakes, repen of andere eiwitrijke producten. Het gebruik van die eiwitrijke producten kan erg handig zijn. Je kunt namelijk op een snelle en eenvoudige manier dagelijks extra eiwitten binnenkrijgen.

 

Belangrijkste factor van afvallen is gezonde voeding

Toch is het belangrijkste aspect van afvallen gezonde voeding. Sporten is een hele handige tool om extra calorieën te verbruiken, maar dagelijks gezonde voeding eten is toch wel dé oplossing voor overgewicht. Vaak denken mensen gezond bezig te zijn, maar in werkelijkheid hebben ze vaak helemaal geen gezond eet patroon. Mensen eten tegenwoordig namelijk vaak te veel vet, snelle koolhydraten, te veel zout en te weinig groente, fruit en andere gezonde voedingsmiddelen. Mensen zijn namelijk steeds luier aan het worden. Ze hebben na hun werk geen zin meer om in de keuken te staan en kiezen hierdoor steeds vaker voor een snelle, maar ongezonde hap. Hierdoor krijg je uiteindelijk te weinig voedingsstoffen binnen.

 

Een gezond eetpatroon behouden

Wanneer je blijvend gewicht wilt verliezen is het belangrijk om een groot deel van de week een gezond eepatroon aan te houden. Hierdoor krijg je extra ruimte om af en toe ook heerlijk te genieten. Probeer daarom om 6 dagen per week gezond en lekker te eten en één dag in de week mag je eten wat je wilt. Hierdoor krijg je een goede balans in je eetpatroon. Je krijgt namelijk genoeg voedingsstoffen binnen als je 6 dagen gezond eet en wanneer je die ene dag van de week mag kiezen wat je wilt eten, kun je ook heerlijk genieten zonder een schuldgevoel. Hierdoor geniet je alleen maar meer van al het lekkere en ‘ongezonde’ voedsel. Zorg dat je er een gewoonte van maakt en je zult zien dat je op gewicht blijft. Ook het innemen van extra supplementen kan een goede gewoonte zijn. Per leeftijden zijn er namelijk verschillende adviezen over het innemen van supplementen. Kijk dus vooral goed wat er bij jou past.